4 september 2014 - Kandidaten gezocht!


Beste oldtimerliefhebber,

Naar aanleiding van onze vorige nieuwsbrief kregen wij vaak de vraag of er kosten zijn voor de proefkandidaten die mee doen aan het proefproces. Het antwoord hierop is NEE! Stichting Autobelangen neemt de kosten, proceskosten en advocaatkosten, voor haar rekening. Ook zijn wij bereid om een eventuele bescheiden onkostenvergoeding aan te bieden, u kunt dan denken aan een reiskostenvergoeding of eventueel andere onkosten. Wij zijn nog met spoed op zoek naar kandidaten uit de provincies Gelderland, Overijssel, Utrecht, Noord-Holland of Zuid-Holland. In deze mail leest u aan welke voorwaarden moet worden voldaan om kandidaat te kunnen zijn.

Wij zijn nog op zoek naar kandidaten met een oldtimer:
1. Rijdend op diesel en uit het jaar 1987;
2. Rijdend op benzine uit het jaar 1987;
3. Rijdend op LPG en uit een bouwjaar tussen 1976 en 1987.

Bezit u een van bovenstaande oldtimers en zou u zich kandidaat willen stellen, controleer dan of u voldoet aan alle onderstaande voorwaarden:
- U heeft de vaststellingsovereenkomst van de Belastingdienst nog niet getekend;
- U heeft de MRB voor uw oldtimer betaald en blijft dat ook doen;
- U heeft tijdig bezwaar gemaakt tegen betaling van de MRB;
- U heeft de oorspronkelijke vrijstellingsbrief van de Belastingdienst waarin vermeld werd dat u geen MRB meer verschuldigd was (deze kreeg u toen uw oldtimer 25 jaar werd of toen u de auto kocht);
- U heeft uw bezwaarschrift tegen betaling MRB beschikbaar;
- U bent bereid om voor langere tijd de procedure te voeren (of laten voeren door onze advocaat);
- U bent niet van plan uw oldtimer te verkopen;
- U bent bereid en in staat, indien nodig, de media te woord te staan;
- U heeft een passie voor oldtimers;
- U heeft er geen problemen mee dat de situatie omtrent uw oldtimer openbaar wordt;
- U bent een hobbymatig bezitter van de oldtimer en u kunt dit aantonen (bijvoorbeeld d.m.v. een  lidmaatschap oldtimerclub, deelname aan oldtimerritten, klussen aan de auto, etc.);
- U heeft een overzichtelijke financiële administratie van de oldtimer, waarin alle kosten m.b.t. de oldtimer duidelijk zijn;

Bezit u één van de drie bovenstaand genoemde oldtimers, voldoet u aan alle genoemde voorwaarden en bent u bereid om uw oldtimer in te zetten voor de proefprocessen? Laat dit ons dan weten! Dit kunt u doen door een antwoord te sturen op deze mail. Geef daarbij zo duidelijk mogelijk uw persoonlijke situatie aan en vergeet niet uw telefoonnummer te vermelden.

Onze achterban bestaat uit meer dan 40.000 personen, wij doen hard ons best om alle e-mails persoonlijk te beantwoorden, helaas lukt dat niet altijd. Wij hopen dat u daar begrip voor heeft.

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

--- PERSBERICHT ---

Oldtimertax levert nog geen derde op

Met ingang van 2014 moeten bezitters van oldtimers jonger dan 40 jaar, weer MRB (motorrijtuigenbelasting) betalen. De maatregel werd gebaseerd op niet meer dan een oriënterend vooronderzoek van het Planbureau van de Leefomgeving uit 2012 en zou volgens staatsecretaris van Financiën Eric Wiebes in 2014 al € 120 miljoen moeten opbrengen. Nu blijkt dat nog geen derde van deze inkosten worden gerealiseerd.

Ruim 350.000 gedupeerden
Gegevens van het CBS tonen aan dat ruim 350.000 oldtimers door de maatregel getroffen worden. Voor oldtimers op diesel of LPG moet per 2014 de volledige MRB betaald moet worden. Afhankelijk van het gewicht kan dit oplopen tot ruim € 3.000 per jaar, benzineauto’s kosten € 120 per jaar en mogen 3 maanden per jaar niet gebruikt worden.

Ondertussen hebben zoveel liefhebbers bezwaar ingediend met behulp van de website van Stichting Autobelangen dat de fiscus alsnog akkoord gaat met een collectieve regeling waarbij Autobelangen namens de oldtimerbezitters gaat procederen tegen de staat. Autobelangen wordt daarin bijgestaan door prof. mr. Tom Barkhuysen van Stibbe Advocaten uit Amsterdam.

Milieumaatregel of melkkoe
Het Planbureau voor de Leefomgeving verrichtte in 2012 een oriënterend vooronderzoek naar het effect van oude auto’s op het milieu. Zoals in de inleiding van het rapport staat vermeld, betrof het slechts een quickscan en in de samenvatting van het rapport wordt er op gewezen dat er aanvullend onderzoek nodig is om beleid te kunnen maken.

In het rapport stond met name de invoering van milieuzones in grote steden centraal, iets heel anders dus dan het invoeren van een nieuwe oldtimerwet waarbij de leeftijdsgrens is opgeschoven naar 40 jaar en er wegenbelasting betaald moet worden.

Het aanvullend onderzoek is nooit uitgevoerd en de quickscan werd met naam en toenaam tijdens de kabinetsformatie in 2012 door Diederik Samsom en Mark Rutte aangehaald om een nieuwe oldtimerwet aan te kondigen (de derde wijziging in vier jaar tijd). Milieu was dan ook niet de ware reden, het ging om véél belastinginkomsten in tijden van bezuiniging!

Financiën rekende voor dat de belastingmaatregel € 153 miljoen zou opleveren en daarbij was volgens de staatssecretaris uitdrukkelijk rekening gehouden met de gedragseffecten van de oldtimerliefhebbers. Later werd het bedrag bijgesteld tot € 120 miljoen voor 2014.
Met de invoering van de nieuwe belastingwet werd de oldtimerbezitter het vel over de oren gehaald en werd hem in veel gevallen zijn hobby ontnomen. Export van oldtimers, schorsing en ombouw van LPG naar benzine om forse belastingaanslagen te voorkomen, zijn sinds de opmaak van de maatregel aan de orde van de dag.

Opbrengsten met 29% bij lange na niet gehaald
Voorafgaand aan de invoering van de nieuwe oldtimerwet waarschuwde Autobelangen “Den Haag” al dat de door Financiën geraamde inkomsten nooit gehaald konden worden. In de loop van 2014 nadat de wet in werking was getreden, heeft de belangenbehartiger alle cijfers opgevraagd en nauwkeurig berekend dat de belastingwet in 2014 maximaal € 35 miljoen in het laatje brengt. Een schamele 29% van wat de Tweede Kamer is voorgehouden.

Autobelangen achterhaalde middels WOB-verzoeken de rekenmethodiek van Financiën en liet deze los op de actuele cijfers van het RDW waar alle voertuigregistraties nauwlettend worden vastgelegd.

Met een realisatie van 29% lijkt het erop dat niet alleen de oldtimerliefhebber het vel over de oren is gehaald, maar dat ook de Tweede Kamer flink pijn lijdt door een maatregel die niet het effect oplevert wat met de invoering was beoogd.

Dagelijks gebruik van oldtimers
Overigens is Autobelangen van mening dat het dagelijks gebruik van oldtimers louter uit kostenoverwegingen, moet worden ontmoedigd. Veel liever dan “de stinkende diesel voor dagelijks gebruik met 4 ton op de teller” ziet Autobelangen dat het cultureel erfgoed wordt gekoesterd en dat er een evenwichtige oldtimerregeling komt die aansluit bij die in de landen om ons heen.

“Pas als zo’n akkoord er is, zijn wij tevreden” zegt Wouter van Embden van Autobelangen en hij benadrukt dat zo’n regeling dan vooral ook duurzaam moet zijn zodat iedereen tot in lengte van jaren weet waaraan hij of zij toe is

7 augustus 2014 - Bent u een geschikte kandidaat voor het proefproces


Beste oldtimerliefhebber,

Eerder informeerden wij u al over de proefprocessen. Wij zijn nog op zoek naar een aantal kandidaten voor deze proefprocessen. In deze mail leest u naar welke kandidaten wij op zoek zijn en aan welke voorwaarden moet worden voldaan om kandidaat te kunnen zijn.

Wij zijn op zoek naar kandidaten met een oldtimer:
1. Rijdend op diesel en uit het jaar 1987;
2. Rijdend op benzine en uit het jaar 1987;
3. Rijdend op LPG en uit een bouwjaar tussen 1976 en 1987.

Bezit u een van bovenstaande oldtimers en zou u zich kandidaat willen stellen, controleer dan of u voldoet aan alle onderstaande voorwaarden:
- U heeft de vaststellingsovereenkomst van de Belastingdienst nog niet getekend;
U heeft de MRB voor uw oldtimer betaald en blijft dat ook doen;
U heeft tijdig bezwaar gemaakt tegen betaling van de MRB;
U heeft de oorspronkelijke vrijstellingsbrief van de Belastingdienst waarin vermeld werd dat u geen MRB meer verschuldigd was (deze kreeg u toen uw oldtimer 25 jaar werd of toen u de auto kocht);
- U heeft uw bezwaarschrift tegen betaling MRB beschikbaar;
U bent bereid om voor langere tijd de procedure te voeren (of laten voeren door onze advocaat);
U bent niet van plan uw oldtimer te verkopen;
U bent bereid en in staat, indien nodig, de media te woord te staan;
U heeft een passie voor oldtimers;
U heeft er geen problemen mee dat de situatie omtrent uw oldtimer openbaar wordt;
U bent een hobbymatig bezitter van de oldtimer en u kunt dit aantonen (bijvoorbeeld d.m.v. een  lidmaatschap oldtimerclub, deelname aan oldtimerritten, klussen aan de auto, etc.);
U heeft een overzichtelijke financiële administratie van de oldtimer, waarin alle kosten m.b.t. de oldtimer duidelijk zijn;

Bezit u één van de drie bovenstaand genoemde oldtimers, voldoet u aan alle genoemde voorwaarden en bent u bereid om uw oldtimer in te zetten voor de proefprocessen? Laat dit ons dan weten! Dit kunt u doen door een antwoord te sturen op deze mail. Geef daarbij zo duidelijk mogelijk uw persoonlijke situatie aan en vergeet niet uw telefoonnummer te vermelden. 

Onze achterban bestaat uit meer dan 40.000 personen, wij doen hard ons best om alle e-mails persoonlijk te beantwoorden, helaas lukt dat niet altijd. Wij hopen dat u daar begrip voor heeft.

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

 

4 augustus 2014 - Proefprocedures zullen worden opgestart!


Beste oldtimerliefhebber,

Proefprocedures zullen worden opgestart!
Stichting Autobelangen is met de Belastingdienst overeengekomen om een aantal proefprocedures op te starten om de rechtmatigheid te toetsen van het betalen van motorvoertuigen ouder dan 26 jaar en jonger dan 40 jaar. In deze nieuwsbrief leggen wij u uit u kunt doen in uw situatie. Omdat in dit verband wordt ingegaan op zowel de bezwaarprocedure als de al lopende beroepsprocedures, verzoeken wij u deze nieuwsbrief goed door te lezen.

Fase van bezwaar
Op dit moment ontvangen velen van u die nog in de fase van bezwaar zitten een brief van de Belastingdienst met een aanbod vaststellingsovereenkomst. Hierdoor bestaat voor u de mogelijkheid om aan te sluiten bij het oordeel van de rechter over deze proefprocedures. Let op : (i) met ondertekening van deze vaststellingsovereenkomst doet u afstand van uw recht om zelfstandig in beroep te gaan, het oordeel van de rechter in de proefprocedures is dan leidend. (ii) Na ondertekening van de vaststellingsovereenkomst kunt u hierop niet meer terugkomen. Uw keuze is aldus definitief en u kunt zich niet meer uit de procedure terugtrekken. Op onze website kunt u de vaststellingsovereenkomst en de toelichting hierop terug vinden, LEES DEZE ZORGVULDIG DOOR! U moet zelfstandig een keuze maken of u wel of niet akkoord gaat met de vaststellingsovereenkomst!

Voor- en nadelen van de vaststellingsovereenkomst:
Voordelen:

- U hoeft niet meer telkens opnieuw bezwaar aan te tekenen tegen de betaling van de motorrijtuigenbelasting;

- U hoeft zelf geen beroepsprocedure op te starten;

- U heeft nauwelijks kosten, deze worden door de Stichting Autobelangen gemaakt;

- De juridische expertise van onze advocaat wordt ook voor uw belang aangewend.

Nadelen:

- Uw doet afstand van uw persoonlijke argumentaties. Wel worden diverse feiten en omstandigheden aan de rechter voorgelegd, die zich bij veel bezwaarmakers voordoen (zoals het hobbymatige gebruik van de oldtimer).

- Met het ondertekenen van de vaststellingsovereenkomst doet u afstand van uw recht om een schadevergoeding te eisen buiten de betaalde motorrijtuigenbelasting.

De vier zaken die aan de rechter zullen worden voorgelegd zijn:

1.            Een personenauto rijdend op benzine met een datum eerste toelating van voor 1987,

2.            Een personenauto rijdend op diesel met een datum eerste toelating van voor 1987 ( een oldtimer rijdend op LPG met een datum eerste toelating van voor 1987 is met deze categorie vergelijkbaar ),

3.            Een personenauto rijdend op benzine met een datum eerste toelating van 1987, en

4.            Een personenauto rijdend op diesel met een datum eerste toelating van 1987.

Met deze selectie van zaken komen alle soorten situaties aan bod: oldtimerbezitters die de volledige motorrijtuigenbelasting moeten betalen, oldtimerbezitters die onder de overgangsregeling van de nieuwe wetgeving vallen en oldtimerbezitters die eerst onder een overgangsregime van de oude regeling ("regeling Vliet") vielen maar als gevolg van de nieuwe wetgeving nu alsnog de gehele motorrijtuigenbelasting moeten betalen.

Er zullen geen aparte proefprocedures voor motorrijwielen, vrachtwagens,autobussen en campers worden gevoerd. De rechtsvragen die in de proefprocedures door de rechter over auto's zullen worden beantwoord, zijn echter ook relevant voor de hier genoemde andere categorieën van oldtimers, zodat ook zij zich bij de proefprocedures kunne aansluiten via het ondertekenen van de vaststellingsovereenkomst.

Fase van beroep
Diegenen die al in de fase van beroep zitten, krijgen niet het aanbod vaststellingsovereenkomst. Deze personen ontvangen van de rechtbank in beginsel een brief waarin zij worden geïnformeerd over de beroepsprocedures en worden verzocht, indien zij mee willen liften met de uitkomst van de proefprocedures, de rechtbank te verzoeken tot aanhouding van hun beroep tot de proefprocedures tot de hoogste nationale rechterlijke instantie zijn uitgeprocedeerd dan wel totdat een uitspraak van een lagere rechter onherroepelijk is geworden. Heeft u een dergelijke brief van de rechtbank ontvangen, dan dient u daarop tijdig te reageren of u wel of niet uw zaak wil aanhouden. Wilt u uw zaak niet aanhouden, dan heeft dat tot gevolg dat de rechtbank de uitspraken in de proefprocedures niet zal afwachten.

Voor zover u van de rechtbank (nog) geen brief om aanhouding van de zaak hebt ontvangen, dan kunt u ook zelf de rechtbank hierom verzoeken. Wij raden u aan dit te doen, indien u wilt dat de uitspraak van de proefprocedures in uw zaak leidend zal zijn. In de bezwarengenerator staat hiervoor een brief die u kunt gebruiken.


Samenvattend: wat te doen in uw situatie?

Niet iedereen is op dit moment in de zelfde fase van bezwaar of beroep. Daarom leggen wij u hieronder uit wat te doen in welke situatie, lees dit zorgvuldig:

(1)    U heeft wel bezwaar gemaakt, maar nog geen beslissing daarop ontvangen: de Belastingdienst neemt momenteel in beginsel geen beslissingen op bezwaar. Indien u al wel bezwaar hebt gemaakt, maar nog geen beslissing daarop hebt ontvangen, dan ontvangt u van de Belastingdienst een aanbod vaststellingsovereenkomst. Indien u die tijdig ondertekent, neemt u deel aan de proefprocedures. Tegen betalingen op aangifte van volgende tijdvakken hoeft geen bezwaar te worden gemaakt. Deze worden zo nodig ambtshalve door de Inspectie gewijzigd, indien de uitspraak van de rechter gunstig uitvalt voor de oldtimerbezitters. Indien u de vaststellingsovereenkomst niet ondertekent, dan ontvangt u alsnog een beslissing op uw bezwaarschrift. In dat geval geldt voor u de situatie zoals hierna onder (2) is beschreven.

(2)    U heeft al een beslissing op uw bezwaarschrift ontvangen: een ieder die nu al een beslissing op bezwaar ('uitspraak') heeft ontvangen, moet hoe dan ook tijdig pro forma beroep instellen met daarbij het verzoek om aanhouding van de zaak tot de proefprocedures tot de hoogste nationale instanties (dan wel wanneer een uitspraak van een lagere rechter onherroepelijk is) zijn uitgeprocedeerd. U moet nog wel bezwaar maken tegen de eerstvolgende betaling die u moet doen, vervolgens krijgt u daarover een vaststellingsovereenkomst door de Belastingdienst aangeboden, waarna deze en alle volgende betalingen wel onder de vaststellingsovereenkomst vallen.

(3)    Er is geen bezwaar gemaakt: de personen die geen bezwaar hebben gemaakt, vallen buiten de regeling. Echter, wanneer u bezwaar maakt tegen de betaling op aangifte van een volgend tijdvak kunnen die betaling en opvolgende betalingen alsnog onder de regeling komen te vallen. U ontvangt dan namelijk alsnog een aanbod vaststellingsovereenkomst. Wij raden aan deze groep mensen aan dan bezwaar te maken.

(4)    Er is al een beroepsprocedure bij de rechter gestart: voor degenen die al een beroepsprocedure zijn gestart, geldt dat deze procedure niet onder de vaststellingsovereenkomst valt. Wij raden u aan de rechtbank te verzoeken om aanhouding van de behandeling van uw zaak ((In de bezwarengenerator staat hiervoor een brief die u kunt gebruiken), zodat de rechtbank de uitspraken in de proefprocedures afwacht en vervolgens conform die uitspraken in uw procedure zal beslissen. De Belastingdienst zal ook een dergelijk verzoek bij de rechtbank in de specifieke procedures indienen. Ook voor deze groep geldt – net als voor degenen die nu nog geen bezwaar hebben gemaakt – dat wanneer u bezwaar maakt tegen de eerstvolgende betaling op de aangifte, u vanaf dat moment de betaling wel onder de reikwijdte van de regeling kunt laten vallen door ondertekening van de vaststellingsovereenkomst die u dan wordt toegestuurd. Indien u de vaststellingsovereenkomst ondertekent, hoeft u daarna geen nieuwe bezwaarschriften meer in te dienen tegen de volgende rekeningen.


Nogmaals, lees de brieven van de Belastingdienst goed door voordat u een keuze maakt. Uw keuze is immers definitief! Tot slot is het belangrijk om tijdig een keuze te maken waar u achter staat. Uiteindelijk bent u zelf verantwoordelijk voor de keuze die u maakt!

Enfin, we komen steeds verder in onze strijd tegen deze ongewenste oldtimerwet. Wat grote belangenbehartigers als RAI Vereniging, BOVAG, FOCWA, ANWB, KNAC en FEHAC vorig jaar niet is gelukt, hebben wij voor elkaar gekregen: effectief protest en vergaande samenwerking met de belastingdienst om de zaak geregeld te krijgen!

Net als vier jaar geleden bij de youngtimerwet gaan we ook nu voor de overwinning. We zijn geen grote club, integendeel. We zijn een klein team van autoliefhebbers met een enorme dosis enthousiasme en inzet. Het werk dat we verzetten kost ons veel tijd en geld (denk alleen maar aan alle organisatorische en juridische kosten). Door mee te doen met onze proefprocessen bespaart u een heleboel. Allereerst tijd natuurlijk, maar ook: geen aangetekende brieven meer, geen kosten voor het aanteken van beroep, geen reiskosten en griffierechten voor de rechtbank en bovenal geen kosten voor juridische bijstand. Help ons door ons financieel te ondersteunen; we hebben het hard nodig!


Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

 

Oldtimer-eigenaren zorgen voor drukte bij fiscus

Boze oldtimereigenaren overstelpen de fiscus met protesten tegen de belastingverhoging op oude automobielen. De afgelopen maanden zijn zo'n 16.000 bezwaarschriften, brieven en klachten binnengekomen, meldt het AD. 17 ambtenaren zijn fulltime aan het werk om ze allemaal af te handelen. Wanneer er meer duidelijkheid is hoe men in aanmerking kan komen voor deze mondelinge toelichting, de tips ter voorbereiding en over de gedateerde datum zullen we u hier spoedig over berichten.

Lees hier het volledige artikel.


Nb. de genoemde kosten (€ 50) voor het indienen van een bezwaarschrift in bovenstaand artikel zijn volledig onjuist, er wordt slechts een vrijblijvende bijdrage gevraagd.

30 juni 2014 - Bezwaar maken, het werkt!


Beste oldtimerliefhebber,


De vele duizenden bezwaarschriften en beroepschriften hebben hun werk gedaan! Onze generator en uw inzet hebben dit succes gemaakt. De stroom van bezwaren en beroepen hebben geleid tot gesprekken met de belastingdienst.

Goed gesprek belastingdienst
Zoals aangekondigd waren wij afgelopen vrijdag met onze advocaten bij de belastingdienst. Hier hebben wij een prima gesprek gehad met een zeer goed resultaat. Deze week worden de afspraken op papier gezet. Zodra de afspraken definitief zijn, hoort u direct van ons! 


Wat betekent dit nu voor u?
Eén ding is zeker: als u het niet eens bent met de nieuwe MRB regeling, dan moet u bezwaar maken  hiertegen. Alleen dan kunt u later profiteren van een eventuele positieve uitspraak van onze processen. Dit geldt niet voor eigenaars van geschorste voertuigen, die hoeven (en kunnen) geen bezwaar maken, maar profiteren ook van een eventuele gunstige uitspraak.

Meer informatie volgt op zo kort mogelijke termijn.

Pro forma beroep
Inmiddels hebben honderden mensen alweer beroep aangetekend bij de rechtbank tegen de afwijzing op bezwaar. Zeker 95% van deze beroepschriften is gemaakt middels onze generator, wederom een prachtig resultaat. Let op: alleen indien uw termijn voor het instellen van beroep bijna vervalt, dient u een pro forma beroep aan te tekenen. De exacte termijn kunt u vinden in de afwijzing op bezwaar. Mocht u nog ruim de tijd hebben voor het instellen van beroep, wacht dan nog even met het instellen van beroep, want waarschijnlijk kunnen wij de afspraken zo maken met de belastingdienst, dat u geen beroep meer hoeft in te stellen, dat bespaart u moeite EN kosten.

Wij vechten door, toch?
U ziet, oud staatssecretaris Weekers stond ons niet toe om gebruik te maken van de wettelijke regeling massaal bezwaar, wat ons veel tijd en geld bespaard zou hebben. Hij deed dit om ons te demotiveren en onze strijd op te geven. Dat deden wij niet en daarom hebben wij nu succes. Wij gaan dus gewoon door met de strijd!

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

 

25 juni 2014 - Ministerie overstag en oproep


Beste oldtimerliefhebber,


Massaal beroep, het komtan!
Duizenden oldtimerbezitters hebben met behulp van onze bezwarengenerator individueel bezwaar gemaakt tegen hun MRB rekening. Dat moest inderdaad individueel omdat voormalig Staatssecretaris Frans Weekers besloot dat wij geen gebruik mochten maken van de wettelijke regeling 'massaal bezwaar'. Dit was wederom een poging om ons murw te beuken. Maar, u liet het daar, samen met ons, niet bij zitten. De belastingdienst zit ondertussen zwaar in haar maag met de hoeveelheid werk die dat heeft opgeleverd en dat was precies de bedoeling. Natuurlijk werden onze bezwaren afgewezen, het was immers de belastingdienst die zichzelf controleerde (als de slager die zijn eigen vlees keurt). De volgende stap was het aantekenen van beroep en dan kijkt een onafhankelijke rechter naar de zaak. Dat hebben ondertussen zoveel mensen gedaan dat het Ministerie van Financiën, nu alsnog, een vorm van 'massaal beroep' wil afspreken met ons! Dit is goed nieuws, want dan hoeft u niet zelf naar de rechter, onze advocaat zal proefprocessen gaan voeren die bindend zijn voor iedereen die mee doet aan de beroepsprocedure. Aanstaande vrijdag spreken wij met de belastingdienst en onze advocaat over de opzet daarvan. Wij zullen ervoor pleiten dat het maken van bezwaar en het instellen van beroep gemakkelijker gaat dan nu. Voor nu is het goed nieuws dat wij met zijn allen in staat zijn geweest om dit te bereiken! Over wat dit allemaal betekent voor u, hoort u zodra wij afspraken met de belastingdienst gemaakt hebben.

Verzoek tot uitstel van beroep
Zoals gezegd hebben velen van u hebben beroep aangetekend tegen de afwijzing van het bezwaarschrift. Dank daarvoor en blijf dit vooral doen! Met de nieuwe ontwikkelingen in het vooruitzicht is het van belang dat wanneer u beroep heeft ingediend, u zelf nu ook een verzoek om uitstel indient, zodat u zelf niet naar de rechter hoeft te gaan. Hiertoe hebben wij een brief opgesteld die u binnen enkele dagen kunt downloaden via onze generator. Let op: alleen diegene die beroep hebben aangetekend zullen daarvoor, binnen enkele dagen,een aparte nieuwsbrief ontvangen. Gezien de lopende gesprekken met de belastingdienst inzake proefprocessen, zullen wij de rechtbanken verzoeken om uitstel voor de beroepszaak te verlenen.

OPROEP
Wij krijgen veel telefoontjes van mensen die te laat of geen reactie krijgen van de belastingdienst op het bezwaarschrift. Voor de goede orde even de procedure: u dient uw bezwaarschrift aangetekend te versturen. Vervolgens moet de belastingdienst altijd een ontvangstbevestiging versturen (hiervoor staat geen specifieke termijn). Daarna moet de belastingdienst binnen 6 weken na ontvangst van uw bezwaarschrift een beslissing nemen over uw bezwaar. In de praktijk gaat er veel verkeerd. Langs deze weg doen wij een oproep aan iedereen die bezwaar heeft aangetekend en niet binnen zes weken een besluit op bezwaar heeft gekregen. Zou u zo vriendelijk willen zijn om uw ingescande bezwaarschrift en uw ingescande bewijs van aangetekend versturen naar ons willen mailen op This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. . Wij zullen de zaken verzamelen en daarover contact opnemen met de belastingdienst en eventueel zwaardere middelen inzetten. 

Kosten lopen verder op, uw steun blijft noodzakelijk!
De bezwarengenerator, beroepschriftgenerator en de proefprocessen, het kost allemaal veel geld. Alleen met uw steun kunnen wij dit doen, blijft u ons steunen? Wij werken keihard voor u door!

https://www.vrijstellingoldtimer.nl/doneren

Column Telegraaf
Afgelopen vrijdag stond er in Telegraaf een special over de oldtimer als belegging. Men had mij gevraagd een column te schrijven hierover, rechts hiervan treft u deze column.

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

 

Oldtimers massaal ontdaan van lpg-installatie


Maandag 9 juni, steeds meer eigenaren van oldtimers laten de lpg-installatie uit hun auto halen zodat ze minder belasting hoeven te betalen. Dat blijkt uit cijfers van de Rijksdienst Wegverkeer (RDW). In enkele jaren tijd is het aantal voertuigen dat van de installatie werd ontdaan, ruimschoots verviervoudigd...

Lees het volledige nieuwsartikel op de website van de Telegraaf: Oldtimers massaal ontdaan van lpg-installatie.

3 juni 2014 - BELANGRIJK: uiterste datum voor beroep


Beste oldtimerliefhebber,


Zoals u heeft kunnen lezen in eerdere berichtgeving kunt u middels onze generator nu ook een pro forma beroepschrift maken tegen de afwijzing van uw bezwaar. Dit is heel belangrijk, want gaat u niet in beroep, dan verspeelt u uw rechten

Veel bezwaarschriften zijn afgewezen op 22 april 2014. Dit betekent dat voor die bezwaarschriften vandaag de uiterste datum is voor het indienen van uw (pro forma) beroepschrift. U kunt dat online indienen bij de rechtbank.

Inmiddels zijn meer dan 6.000 bezwaarschriften binnengekomen bij de belastingdienst en dat heeft zeker effect! Wij hopen dan ook dat iedereen de volgende stap ook onderneemt, het indienen van een beroepschrift bij de rechtbank.

Via onderstaande link kunt uw pro forma beroepschrift aanmaken:
http://www.vrijstellingoldtimer.nl/bezwaar-maken-tegen-mrb-rekening-oldtimer/beroepschrift-maken

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

 

28 mei 2014 - En NU naar de rechter!


Beste oldtimerliefhebber,


De eerste mensen hebben zich bij ons gemeld die op korte termijn beroep moeten aantekenen. In deze mail kunt u lezen hoe u dit kunt doen. Omdat alles juridisch sluitend moet zijn en op grote schaal gefaciliteerd moet kunnen worden, kostte de voorbereiding véél tijd en konden we u niet eerder dan nu informeren, excuus daarvoor. In deze nieuwsbrief treft u belangrijke informatie aan met betrekking tot bezwaarschriften en beroepschriften.

De procedure bezwaar maken
Voor de volledigheid leggen wij nog even kort uit hoe de procedure bezwaar maken in zijn werk gaat. Belangrijk is te beseffen dat indien u geen bezwaar maakt tegen de rekening(en), u automatisch akkoord gaat met het betalen van MRB voor uw oldtimer. Zelfs indien wij onze zaak bij de rechter tegen de overheid zouden winnen, dan nog heeft u geen recht op teruggave van de door u betaalde MRB, als u geen bezwaar gemaakt heeft. Hieronder in het kort de bezwaarprocedure:

1.       Nadat u (met tegenzin) de MRB betaald heeft voor uw oldtimer, kunt u binnen zes weken bezwaar maken. U leest hierover alles op https://www.vrijstellingoldtimer.nl/bezwaar-maken-tegen-mrb-rekening-oldtimer. Uw bezwaar wordt door de belastingdienst afgewezen, immers de belastingdienst is van mening dat zij correct gehandeld heeft “wij voeren slechts de wet uit”.
2.       Binnen 6 weken na de afwijzing van de belastingdienst kunt tegen dit besluit beroep gaan. Dit beroep stelt u in bij de rechter.
3.       De rechter zal een onafhankelijk oordeel over de zaak geven.
4.     Vooralsnog moet na iedere rekening bezwaar gemaakt worden.

Het is dus van groot belang bezwaar te maken, ook als u een oldtimer (auto of motorfiets) op benzine bezit.

Bezwaar maken, het kan nog
Inmiddels is via onze site meer dan 6.000 keer succesvol bezwaar gemaakt. Heeft u dat nog niet gedaan? Doe dat dan vooral. Dit kan iedere keer binnen 6 weken nadat u de MRB betaald heeft. U kunt dus ook voor de tweede periode bezwaar maken, ook als u voor de eerste periode geen bezwaar gemaakt heeft. Alle info hierover is te vinden op https://www.vrijstellingoldtimer.nl/bezwaar-maken-tegen-mrb-rekening-oldtimer.

Beroepschriften
Voor diegene die inmiddels een afwijzing op hun bezwaarschrift (de beslissing op bezwaar) hebben gekregen, geldt dus dat binnen 6 weken na afwijzing in beroep gegaan kan worden.  Het is ook van belang om tegen de beslissing op bezwaar in beroep te gaan. Doet u dit niet (tijdig), dan heeft dit hetzelfde effect als het niet bezwaar maken: de rechtmatigheid van de MRB-betaling komt dan vast te staan en u kunt niet profiteren van een gunstige uitslag in onze zaak bij de rechter.

Momenteel zijn wij in gesprek met de Belastingdienst en het Ministerie van Financiën om in plaats van duizenden individuele processen, enkele proefprocessen te voeren waarvan de uitslag toegepast wordt op alle zaken. Dit heeft voor alle partijen voordelen. Wij verwachten binnen enkele weken duidelijkheid te hebben of de proefprocessen er komen. In afwachting op dit besluit is het van groot belang dat u binnen 6 weken pro forma in beroep gaat. Wij hebben daarvoor de site aangepast. Via deze link kunt u gemakkelijk uw pro forma beroepschrift maken en daarna opsturen naar de rechtbank. Het opsturen kan via internet, waardoor ook diegenen waar de tijd dringt om in beroep te gaan, geholpen zijn. Let op: er zijn kosten verbonden aan een beroep, maar laat u niet ontmoedigen! Om onze actie te laten welslagen is het van groot belang dat ook het beroep massaal wordt aangetekend!!!

Pro Forma
Een pro forma beroepschrift houdt in dat u de rechtbank alleen nog maar bericht dat u zich niet kunt vinden in de beslissing op bezwaar. De redenen waarom u zich daarin niet kunt vinden (de 'beroepsgronden') kunt u dan nog later indienen. Hiervoor ontvangt u een nieuwe termijn van de rechtbank. Van deze termijn hoeft u overigens mogelijk geen gebruik te maken indien de afspraak over de proefprocessen daadwerkelijk tot stand komt, maar dat laten wij u tijdig weten.

Wij houden u natuurlijk op de hoogte van de verdere ontwikkelingen!

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

 

More Articles...

  1. Pro forma beroepschrift online
  2. Nieuwsbrief
  3. Nieuwsbrief
  4. Bezwaar afgewezen, nu in beroep
  5. Nieuwsbrief
  6. Oldtimerbezitters klagen over oldtimertaks
  7. Nieuwsbrief
  8. Mondeling gehoord worden, u toch ook?
  9. Nieuwsbrief
  10. Uitstel betaling
  11. Gastank oldtimers massaal op schroothoop
  12. Bezwaar maken, Wouter van Embden legt uit
  13. Nieuwsbrief
  14. Autoweek Journaal 31 maart 2014
  15. Wiebes geeft geen gehoor
  16. Ineens verdacht veel oldtimers verdwenen
  17. Bezwaren generator online
  18. Artikel Telegraaf Oldtimerloket Belastingdienst
  19. Weekers stapt op
  20. See you in court!
  21. We zijn er bijna!
  22. Autobelangen daagt Staat
  23. Oldtimers op weg naar Den Haag
  24. Protest?
  25. Open brief
  26. Belastingplan aangenomen door Tweede Kamer
  27. Vervolg Plenair Debat
  28. Plenair debat
  29. Behandeling Belastingplan 2014
  30. Overleg Belastingplan 2014
  31. Uitreiking petitie
  32. KAMERVRAGEN
  33. Op Daily Channel TV
  34. VrijstellingOldtimer bij Nationale Autoshow
  35. Autoweek journaal 27 september 2013
  36. VrijstellingOldtimer in Tweede Kamer
  37. Ministerie van financien blijft in gebreke
  38. Motivatie aangepast, maatregel ongewijzigd
  39. CPB weigert inzage
  40. Wederom goed gesprek met FEHAC
  41. Raad van State kritisch over overgangsregeling benzineklassieker
  42. Oldtimerregeling onduidelijk en moeilijk uitvoerbaar
  43. 40-jaar compromis uitgewerkt in belastingplan 2014
  44. 40 jaar compromis van de baan?
  45. Ministerie van Financiën beantwoordt Kamervragen Bashir
  46. Oldtimerparagraaf in regeerakkoord heeft drijfzand als fundament
  47. Constructief overleg met FEHAC
  48. VrijstellingOldtimer derde maal in Autoweek Journaal
  49. VrijstellingOldtimer schakelt topadvocaat in
  50. Groei aantal oldtimers zakt in