12 december 2014 - Even voorstellen: kandidaten proefproces


Beste oldtimerliefhebber,

In deze nieuwsbrief stellen we de vijf kandidaten aan u voor. Het zijn stuk voor stuk autoliefhebbers pur sang die net als vrijwel iedereen in onze achterban een hoge prijs moeten betalen voor het feit dat een minderheid "in the old days" hun slecht onderhouden diesel met vijf ton op de klok dagelijks gebruikte.

kandidatennb

Arjan Lenoir, BMW 535i

In het filmpje wordt duidelijk dat daar bij onze achterban geen sprake van is. Nu niet, in het verleden niet en in de toekomst niet. "Onze" Arjan (want hij is lid van het team VrijstellingOldtimer.nl) rijdt met zijn BMW 535i uit 1985 letterlijk een paar duizend pretkilometers per jaar, zoals hij het zelf omschrijft. Bij BMW noemden ze dat destijds "Freude am Fahren". Dat Derrick zijn E28in de jaren '80 dagelijks gebruikte, wil nog niet zeggen dat Arjan dat ook doet; integendeel. Arjan woont in Limburg en heeft natuurlijk een groot voordeel: hij kan zijn prachtige, snelle 535i ook wel eens bij zijn buren in Duitsland uitlaten, maar niet in de wintermaanden dus. Harry, lässt du den Wagen mal stehen?

Ko van Tuijl, Chevrolet Truck op LPG

Ko was vroeger ook van de Europese oldtimers, maar tegenwoordig heeft ie z'n hart verpand aan de Amerikanen. Zo heeft hij een pick-up truck voor dagelijks gebruik, een '67-er Oldsmobile Tornado (vind er maar een...) en een Chevrolet Truck uit 1979 op - jawel - Liquified Petrol Gas! Vadertje Staat schudt hem maar liefst € 187 per maand uit z'n portemonnee. Telt u even mee: € 2.244 per jaar voor zo'n 1200 kilometer, da's € 1,87 per kilometer alleen aan MRB! De enige reden voor de montage was niet het dagelijks gebruik want dat daarvoor heeft Ko hem niet, maar het hoge brandstofverbruik. En zo geldt dat voor heel veel LPG-rijders. En wat is schoner en beter voor het milieu? Wij snappen wel dat deze "liquified petrol head" gemotiveerd is voor zijn proefproces...

Mike van Balen, Landrover Defender diesel

Waar zouden we zijn zonder de trein? Dat geldt in ieder geval ook voor Mike van Balen. Vanuit Haarlem reist hij zo ongeveer het hele land door met de NS en bij mooi weer doet hij dat op zijn motorfiets want Mike heeft een hekel aan files. Voor zijn hobby heeft hij een Landrover Defender diesel waarvoor hij tegenwoordig maandelijks zo'n € 160 aan MRB moet betalen. "Te zot voor woorden" zegt Mike terecht. "Zo'n oude Defender is echt totaal ongeschikt voor dagelijks gebruik, zelfs met de niergordel van mijn motorfiets om is het niet te doen; je stuitert eruit". Maar hij is wel stoer natuurlijk! Maximaal 5000 kilometer per jaar rijdt Mike en dat is dan puur voor de hobby. Bergje op, bergje af, je kent het wel. Ook voor de grootste hobbel - het proefproces - is Mike niet bang. Hij gaat ervoor, samen met ons.

kandidatenMBBart

Ron van der Klashorst, Renault Alpine GT

Ron is een man van het type "niet kletsen, maar poetsen". Precies zoals het een ondernemer betaamt. Problemen zijn er niet; uitdagingen wel. Zo bouwde hij eigenhandig zijn MGB om naar een uitvoering met V8 motor, maar voor het proefproces koos Ron voor zijn Renault Alpine GT; een zeldzaamheid in oldtimerland waarmee hij maximaal 2000 kilometer per jaar rijdt. Al zou je het willen het zou niet eens kunnen, dagelijks gebruik. Stram van de nachtelijke uren en zonder ochtendgymnastiek kom je er eenvoudigweg niet in. Handen uit de mouwen? Jazeker! "Overal tegen zijn en niets doen heeft geen pas", aldus Ron. "Ik heb mijn mouwen al opgestroopt en ben helemaal klaar voor mijn proefproces!" En dat alles voor het goede doel natuurlijk.

Bart Kouwenhoven, Mercedes 240D

Last but not least ziet u Bart Kouwenhoven in onze introductiefilm. Bart is wat je noemt een Mercedes fan. Zo eentje die een ster op het stuurwiel wil zien én een op de motorkap, anders is het geen echte Benz. Naast zijn S-klasses W126 (de enige echte) en W140 (de kathedraal voor kenners) heeft Bart de beschikking over een tadeloos mooie, originele Mercedes 240D uit de W123-serie. Een welhaast onverwoestbare auto met de D van diesel. W123's diesel zijn er gewoon niet meer in een onberispelijke staat en moeten worden gekoesterd, gecultiveerd en bewaard voor het nageslacht. Het is een diesel oude stijl waarbij zowel de voorgloeitijd als de acceleratie met een kalender wordt gemeten en het dagelijks gebruik van zo'n auto is geen optie wat Bart betreft. Pure hobby dus. Bart betaalt voor z'n beide S-klasses (wel dagelijks ingezet) al zo'n € 3.000 per jaar aan wegenbelasting en dan ook nog eens € 1.400 voor deze groene (!)  diesel is hem wat al te gortig. Eén ster op het stuurwiel, één op de motorkap en één in ons gezelschap dus. Geweldig dat je met ons meedoet Bart!

Die dank van ons geldt natuurlijk voor alle kandidaten; tijdens de voorbereiding is het ons duidelijk geworden dat iedereen buitengewoon gemotiveerd is en zich in wil zetten voor het algemeen belang; voor u dus en daar zijn wij geweldig trots op! Dank ook aan alle mensen die zich bij ons hebben aangemeld voor de procedures, maar die niet opgeroepen hoefden te worden. Ook daar sprak motivatie uit voor onze zaak. Bent u ook gemotiveerd door deze nieuwsbrief? Uw steun hebben we hard nodig; wij gaan door tot aan de finish!

quintenwebsite quintenfacebook

Van cultureel erfgoed naar belastbaar speelgoed

In deze nieuwsbrief stellen we iedereen aan u voor. We maken van de gelegenheid gebruik om ook Quynten Stroop bij u onder de aandacht te brengen. Hij studeert journalistiek aan de Windesheim Hogeschool in Zwolle en is bezig met zijn afstudeerproject met de mooie naam "Van cultureel erfgoed naar belastbaar speelgoed". Het verbaast Quynten dat de commotie rond oldtimers nauwelijks door de media is opgepikt en hij ziet daar een rol voor zichzelf. Op zijn website en op Facebook vindt u er van alles over. Klik op bovenstaande plaatjes om de site's te bezoeken.

In the spotlight, steun onze actie en doneer!

U weet het ondertussen: in ieder nieuwsbrief zetten we graag één van onze sponsors in de spotlights. Dat is nodig en terecht want veel bedrijven hebben ons vanaf het begin gesteund en we willen hen graag bedanken. Met hun hulp en uw donaties moet het mogelijk zijn om de vijf rechtszaken tot een goed einde te brengen. Steun ons, net zoals bijvoorbeeld Hofman Classic & Sportscars in Leek dat doet!

logohofmanleeknb

Met vriendelijke groet,


Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

10 december 2014 - Rechtszaak individuele oldtimerbezitters


Beste oldtimerliefhebber,

Eerder dit jaar heeft een individuele oldtimerbezitter uit Limburg zelfstandig een proces aangespannen tegen de Belastingdienst om de oldtimermaatregel aan te vechten. Toen wij van zijn plannen hoorden, hebben we hem gevraagd of hij met ons wilde samenwerken en om zich mogelijk bij de landelijke proefprocedures van Stichting Autobelangen aan te sluiten.

hamer


Wij hebben immers goede afspraken gemaakt met de Belastingdienst, rechtbanken en onze advocaat prof. mr. Barkhuysen van Stibbe Advocaten uit Amsterdam en wij hebben de vijf kandidaten voor de proefprocessen zéér zorgvuldig uitgekozen om onze kansen zo goed mogelijk te benutten.

Bovendien - zo legden wij hem uit - als de man in kwestie zijn zaak zou verliezen, zou dit invloed kunnen hebben op de uitkomst van onze vijf proefprocedures en daarmee zouden alle oldtimerbezitters in Nederland gedupeerd kunnen worden. Desondanks is de individuele procedure voortgezet. Inmiddels is duidelijk geworden dat de rechter hem in het ongelijk heeft gesteld en ondertussen is het ons helder dat onze aanpak van de zaak anders is. Zo voeren we vijf processen in plaats van één en zonder in detail te kunnen treden is het wel duidelijk dat er ook inhoudelijk verschillen zijn.

finish


Voor zover ons bekend is, is dit de enige rechtszaak die buiten ons om is gevoerd. We betreuren het feit dat de oldtimerbezitter in kwestie zich niet bij ons heeft aangesloten en wij vinden het jammer voor hem dat hij zijn zaak heeft verloren. Maar wij zijn ervan overtuigd dat wij met onze intensieve voorbereiding en zorgvuldige aanpak prima kansen hebben om de zaak tot een goed einde te brengen! Het leek het ons goed om u daarover te informeren.

In de social media vindt u volop publicaties over de verloren, individuele rechtszaak, onder andere op de facebookpagina van de KNAC.

In the spotlight, steun onze actie en doneer!

U weet het ondertussen: in iedere nieuwsbrief zetten we graag één van onze sponsors in de spotlights. Dat is nodig en terecht want veel bedrijven hebben ons vanaf het begin gesteund en we willen hen graag bedanken. Met hun hulp én uw donaties moet het mogelijk zijn om de vijf rechtszaken tot een goed einde te brengen. Steun ons, net zoals bijvoorbeeld Stuurman Classic Cars dat doet!

 logostuurmannb


Met vriendelijke groet,


Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

Even voorstellen: kandidaten proefproces