23 november 2014 - Wat te doen, de winter staat voor de deur


Beste oldtimerliefhebber,

Letterlijk en figuurlijk staat de winter voor de deur. Voor volgende week is er vorst voorspeld en degenen die gebruik maken van de overgangsregeling moeten hun oldtimer (in spé) vanaf 1 december aan de kant zetten, of beter gezegd: van de openbare weg afhalen. Daar krijgen we veel vragen over en natuurlijk laten wij u niet in de kou staan. Hier volgt een overzicht van veel gestelde vragen en onze antwoorden daarop:

APK-verplichting en de wintermaanden

Als u gebruik maakt van de overgangsregeling dan mag u in de wintermaanden december, januari en februari niet met uw auto op de openbare weg komen.
Moet de auto in deze tijd APK gekeurd worden dan heeft u de keuze uit twee mogelijkheden:
1. U kunt de auto vooraf laten keuren. Als dat tot twee maanden voor uw APK-datum is dan wordt uw oude vervaldatum overgenomen. Concreet voorbeeld: uw auto moet op 13 januari 2015 gekeurd zijn. U kunt hem vanaf 13 november 2014 laten keuren waarbij de auto dan tot 13 januari 2016 of 2017 (afhankelijk van de keuringsfrequentie) is goedgekeurd. Laat u hem eerder keuren dan vervroegt u de (twee)jaarlijkse cyclus. Als u in ons voorbeeld de auto op 7 november 2014 laat keuren dan bent u op 7 november 2015 (of 2016) weer aan de beurt.
2. U kunt de auto ook in de wintermaanden laten keuren terwijl u eigenlijk de openbare weg niet op mag. U kunt dan een tijdelijke ontheffing aanvragen door de "Belastingdienst Auto" te bellen (0800-0749) waarna de belastingdienst een "berichtgeving" aanmaakt en digitaal verstuurd naar alle betrokken instanties zodat u - zonder in overtreding te zijn - naar en van het keuringsstation kunt rijden.

Overgangsregeling en schorsen

Met de overgangsregeling hoeft u administratief niets te regelen voor de wintermaanden en wordt u eenvoudigweg geacht de auto in de periode december t/m februari van de openbare weg te halen. Het lijkt op een (automatische) schorsing, maar dat is het niet! Als u gebruik maakt van de overgangsregeling is het niet eens mogelijk om de auto te schorsen voor de motorrijtuigenbelasting (Wet MRB 1994 artikel 84a lid 10). U blijft dus APK-plichtig. We hebben dat zekerheidshalve voor u nagevraagd bij de belastingdienst.

Enkel als u het normale tarief motorrijtuigenbelasting betaalt, kunt u een auto schorsen (en zijn er geen plichten meer voor APK, MRB en minimaal WA-verzekering). Voor een schorsing gaat u naar RDW.nl of een postloket en laat u tegen betaling de auto tijdelijk uitschrijven. De teveel betaalde wegenbelasting krijgt u dan later teruggestort. Meer informatie over het schorsen vindt u op onze site.

Overgangsregeling en evenementenregeling

De belastingdienst kent een zogenaamde evenementenregeling voor liefhebbers met een auto die ouder is dan 15 jaar. De achterliggende gedachte is dat deze groep ondanks een schorsing toch naar een daartoe aangemeld evenement (bijvoorbeeld een beurs) kan gaan. Meer informatie over de evenementenregeling vindt u op de site van de belastingdienstDe fiscus stelt zich echter op het standpunt dat die regeling alleen van toepassing is voor geschorste voertuigen en dat autobezitters die gebruik maken van de overgangsregeling hiervoor niet in aanmerking komen. Deze auto's kunnen immers niet geschorst worden.

Verzekering in de wintermaanden

Als u gebruik maakt van de overgangsregeling is uw kenteken "actief" aangemeld bij het RDW en ingevolge de "Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen W" (de WAM) bent u verplicht om uw auto in de bewuste wintermaanden minimaal WA verzekerd te houden. Dit ondanks het feit dat u geen gebruik mag maken van de openbare weg! Op dit moment kent de WAM alleen een uitzondering voor voertuigen die geschorst zijn. Dat is opmerkelijk, maar wel waar.

Overgangsregeling in het nieuwe jaar of toch liever niet

Van jaar tot jaar kunt u kiezen of u gebruik maakt van de overgangsregeling. Maakt u daar nu al gebruik van dan ontvangt u uiterlijk eind november automatisch een uitnodiging om daar in 2015 wederom aan deel te nemen. Bij die uitnodiging krijgt u ook een acceptgiro.

Maakt u op dit moment wel gebruik van de overgangsregeling en wilt u dat in 2015 juist niet meer doen? Maak dan geen gebruik van de toegestuurde acceptgiro. Na een herinnering (die u ook niet betaalt) krijgt u dan een aanslag voor het volledig tarief MRB.

Maakt u nog geen gebruik van de overgangsregeling en wilt u dat in 2015 wel gaan doen? Stuur dan snel een verzoek aan de belastingdienst om in 2015 deel te nemen aan de overgangsregeling. Gebruik hiervoor deze link.

Winterstalling

In onze vorige nieuwsbrief wezen we u al op het nieuwe initiatief van winterstalling voor oldtimers. Naast Oldtimerpopupstore.nl (Veghel, Noord Brabant) kennen we ondertussen ook Totalcareparking.nl (Rotterdam), Oldtimerstallinglimburg.nl (Elsloo, Zuid Limburg), Injewoonkamer.nl (Dokkum, Friesland) en Oldtimerstalling.startpagina.nl. We zijn natuurlijk niet volledig, maar brengen graag onder uw aandacht wat we weten. Zie het als een service van ons aan u.

Tot slot: de rechtsgang en het proforma beroepschrift

In onze vorige nieuwsbrief las u dat we keihard werken aan de proefprocessen. Binnenkort stellen we onze kandidaten graag aan u voor! Met het oog op die rechtsgang heeft het nu geen zin meer dat u beroep aantekent tegen een uitspraak van de belastingdienst op uw bezwaarschrift. We hebben de beroepschriftgenerator daarom offline gehaald.

Enfin, het is een lange nieuwsbrief waarmee we hopelijk veel van uw vragen hebben beantwoord. We begonnen met het feit dat we u niet graag in de kou laten staan in winterse tijden. We vechten gewoon voor u door. Steun ons daarom met een financiële bijdrage, het is hard nodig!


Met vriendelijke groet,


Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

 

20 oktober 2014 - Proefprocessen kunnen van start!


Beste oldtimerliefhebber,

Goed nieuws: de vijf kandidaten zijn bekend!
We hebben ze gevonden; de vijf kandidaten zijn geselecteerd! Allemaal voldoen ze aan het ideale profiel zoals we dat samen met onze advocaat prof. mr. T. Barkhuysen van Stibbe Advocaten hebben opgesteld. De eerste briefings zijn zelfs al achter de rug en we zijn dus helemaal klaar voor de proefprocessen die binnenkort van start gaan. Wat ons betreft kan het niet snel genoeg beginnen! Wij danken iedereen voor de vele aanmeldingen.

Vijf keer procederen in plaats van één keer
Waar we aan het begin van het jaar nog dachten dat we één rechtszaak zouden gaan voeren, worden het er nu vijf. Dat komt omdat de belastingdienst (gelukkig in overleg met ons) in dat grote bestand van oldtimerbezitters vijf verschillende groepen onderkent. Het verloop van de vijf rechtszaken is allesbepalend voor de vele duizenden oldtimerbezitters die zich achter ons hebben geschaard en het spreekt voor zich dat we zullen proberen om het onderste uit de kan te halen!.

Dat het vijf rechtszaken worden in plaats van één, zoals we aanvankelijk dachten, was niet voorzien, maar is wel part of the deal en heeft gevolgen. Denk alleen al aan de financiële kant van de zaak. Natuurlijk hebben we een perfect team van vrijwilligers dat met een enorme gedrevenheid bergen werk verzet (!) en ook onze advocaat van Stibbe Advocaten laat zich gelukkig van zijn goede kant zien. Maar niettemin komen de totale kosten een stuk hoger uit dan dat wij in eerste instantie dachten en daarom moeten we nog een keer een beroep op u doen om de rit te kunnen uitzingen. Gezien de belangen is er geen weg terug (willen we ook niet) en hebben we wel degelijk nog een lange weg te gaan.

Maatregelen voor de wintermaanden
Hoewel de procedures binnenkort beginnen, zal de realiteit zijn dat we pas tegen de zomer van 2015 een definitieve uitspraak hebben. Maakt u zich dus geen illusies dat we de zaak al vóór de beruchte wintermaanden geregeld zullen hebben. Als u gebruik maakt van het kwarttarief motorrijtuigenbelasting (overgangsregeling) is het dus noodzakelijk dat u zich voorbereidt op de komende periode. Dat wil zeggen dat u stallingsruimte heeft voor uw oldtimer(s) én dat u voor alternatief vervoer zorgt waar u wél dagelijks mee kunt rijden. In de maanden december, januari en februari mag u immers volgens de huidige wet niet met uw oldtimer de openbare weg op (u mag er dus ook niet parkeren).

In dat verband zien we trouwens ook nieuwe ontwikkelingen zoals vastgoedondernemers en handelaren die de handen ineen slaan en gezamenlijk zorgen voor tijdelijke stallingsruimte in leegstaande panden. De oldtimerpopupstore.nl is zo’n initiatief en zo zullen er zeker nog meer volgen.

Financiële steun, hard nodig
Het is net als een aantal jaren geleden toen we met succes streden voor een goede fiscale youngtimerregeling: het is keihard werken, het kost ons allemaal erg veel tijd en door de vijf procedures ook nog eens heel veel geld! Hoewel we het eigenlijk liever niet doen, willen we toch één keer heel expliciet vragen of u ons nóg een keer financieel wilt steunen om de zaak tot een goed einde te kunnen brengen. Wij denken daarbij concreet aan een donatie van uw zijde van € 50, - zodat wij het als vrijwilligersorganisatie met weinig kosten en uw steun tot het einde van de rit kunnen uitzingen. U kunt dat doen via deze link vrijstellingoldtimer.nl/doneren. Zonder uw steun redden we het niet; zomer 2015, It’s a long way to go... Doet u mee? Wij gaan er keihard voor!!! Bedankt voor uw steun.

Met vriendelijke groet,


Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

 

22 september 2014 - Kandidaten gezocht!


Beste oldtimerliefhebber,

Bent u woonachtig in Zuid-Holland en heeft u een oldtimer op LPG , dan zijn we op zoek naar u!!

Inmiddels hebben wij goede kandidaten voor vier van de vijf proefprocessen. Wij zijn nog op zoek naar één kandidaat. De kandidaat die wij zoeken moet woonachtig zijn in de provincie Zuid-Holland en in het bezit zijn van een oldtimer op LPG uit een bouwjaar tussen 1976 en 1987! Indien u uw auto wilt schorsen, nadat u voor een tijdvak heeft betaald, dan kunt u alsnog kandidaat zijn. Dit was voorheen niet zo. En zijn voor u geen kosten verbonden aan het kandidaat zijn voor het proefproces. Stichting Autobelangen neemt de kosten, proceskosten en advocaatkosten, voor haar rekening. Ook zijn wij bereid om een eventuele bescheiden onkostenvergoeding aan te bieden, u kunt dan denken aan een reiskostenvergoeding of eventueel andere onkosten. In deze mail leest u aan welke voorwaarden moet worden voldaan om kandidaat te kunnen zijn.

Wij zijn nog op zoek naar kandidaten woonachtig in de provincie Zuid-Holland met een oldtimer:
Rijdend op LPG en uit een bouwjaar tussen 1976 en 1987

Bezit u  bovenstaande oldtimer en zou u zich kandidaat willen stellen, controleer dan of u voldoet aan alle onderstaande voorwaarden:
- U heeft de vaststellingsovereenkomst van de Belastingdienst nog niet getekend;
U heeft de MRB voor uw oldtimer betaald en blijft dat ook doen;
U heeft tijdig bezwaar gemaakt tegen betaling van de MRB;
U heeft de oorspronkelijke vrijstellingsbrief van de Belastingdienst waarin vermeld werd dat u geen MRB meer verschuldigd was (deze kreeg u toen uw oldtimer 25 jaar werd of toen u de auto kocht);
- U heeft uw bezwaarschrift tegen betaling MRB beschikbaar;
U bent bereid om voor langere tijd de procedure te voeren (of laten voeren door onze advocaat);
U bent niet van plan uw oldtimer te verkopen;
U bent bereid en in staat, indien nodig, de media te woord te staan;
U heeft een passie voor oldtimers;
U heeft er geen problemen mee dat de situatie omtrent uw oldtimer openbaar wordt;
U bent een hobbymatig bezitter van de oldtimer en u kunt dit aantonen (bijvoorbeeld d.m.v. een  lidmaatschap oldtimerclub, deelname aan oldtimerritten, klussen aan de auto, etc.);
U heeft een overzichtelijke financiële administratie van de oldtimer, waarin alle kosten m.b.t. de oldtimer duidelijk zijn;

Bezit u de bovenstaand genoemde oldtimer  voldoet u aan alle genoemde voorwaarden en bent u bereid om uw oldtimer in te zetten voor de proefprocessen? Laat dit ons dan weten! Dit kunt u doen door een antwoord te sturen op deze mail. Geef daarbij zo duidelijk mogelijk uw persoonlijke situatie aan en vergeet niet uw telefoonnummer te vermelden. 

Onze achterban bestaat uit meer dan 40.000 personen, wij doen hard ons best om alle e-mails persoonlijk te beantwoorden, helaas lukt dat niet altijd. Wij hopen dat u daar begrip voor heeft.

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

 

4 september 2014 - Kandidaten gezocht!


Beste oldtimerliefhebber,

Naar aanleiding van onze vorige nieuwsbrief kregen wij vaak de vraag of er kosten zijn voor de proefkandidaten die mee doen aan het proefproces. Het antwoord hierop is NEE! Stichting Autobelangen neemt de kosten, proceskosten en advocaatkosten, voor haar rekening. Ook zijn wij bereid om een eventuele bescheiden onkostenvergoeding aan te bieden, u kunt dan denken aan een reiskostenvergoeding of eventueel andere onkosten. Wij zijn nog met spoed op zoek naar kandidaten uit de provincies Gelderland, Overijssel, Utrecht, Noord-Holland of Zuid-Holland. In deze mail leest u aan welke voorwaarden moet worden voldaan om kandidaat te kunnen zijn.

Wij zijn nog op zoek naar kandidaten met een oldtimer:
1. Rijdend op diesel en uit het jaar 1987;
2. Rijdend op benzine uit het jaar 1987;
3. Rijdend op LPG en uit een bouwjaar tussen 1976 en 1987.

Bezit u een van bovenstaande oldtimers en zou u zich kandidaat willen stellen, controleer dan of u voldoet aan alle onderstaande voorwaarden:
- U heeft de vaststellingsovereenkomst van de Belastingdienst nog niet getekend;
- U heeft de MRB voor uw oldtimer betaald en blijft dat ook doen;
- U heeft tijdig bezwaar gemaakt tegen betaling van de MRB;
- U heeft de oorspronkelijke vrijstellingsbrief van de Belastingdienst waarin vermeld werd dat u geen MRB meer verschuldigd was (deze kreeg u toen uw oldtimer 25 jaar werd of toen u de auto kocht);
- U heeft uw bezwaarschrift tegen betaling MRB beschikbaar;
- U bent bereid om voor langere tijd de procedure te voeren (of laten voeren door onze advocaat);
- U bent niet van plan uw oldtimer te verkopen;
- U bent bereid en in staat, indien nodig, de media te woord te staan;
- U heeft een passie voor oldtimers;
- U heeft er geen problemen mee dat de situatie omtrent uw oldtimer openbaar wordt;
- U bent een hobbymatig bezitter van de oldtimer en u kunt dit aantonen (bijvoorbeeld d.m.v. een  lidmaatschap oldtimerclub, deelname aan oldtimerritten, klussen aan de auto, etc.);
- U heeft een overzichtelijke financiële administratie van de oldtimer, waarin alle kosten m.b.t. de oldtimer duidelijk zijn;

Bezit u één van de drie bovenstaand genoemde oldtimers, voldoet u aan alle genoemde voorwaarden en bent u bereid om uw oldtimer in te zetten voor de proefprocessen? Laat dit ons dan weten! Dit kunt u doen door een antwoord te sturen op deze mail. Geef daarbij zo duidelijk mogelijk uw persoonlijke situatie aan en vergeet niet uw telefoonnummer te vermelden.

Onze achterban bestaat uit meer dan 40.000 personen, wij doen hard ons best om alle e-mails persoonlijk te beantwoorden, helaas lukt dat niet altijd. Wij hopen dat u daar begrip voor heeft.

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

--- PERSBERICHT ---

Oldtimertax levert nog geen derde op

Met ingang van 2014 moeten bezitters van oldtimers jonger dan 40 jaar, weer MRB (motorrijtuigenbelasting) betalen. De maatregel werd gebaseerd op niet meer dan een oriënterend vooronderzoek van het Planbureau van de Leefomgeving uit 2012 en zou volgens staatsecretaris van Financiën Eric Wiebes in 2014 al € 120 miljoen moeten opbrengen. Nu blijkt dat nog geen derde van deze inkosten worden gerealiseerd.

Ruim 350.000 gedupeerden
Gegevens van het CBS tonen aan dat ruim 350.000 oldtimers door de maatregel getroffen worden. Voor oldtimers op diesel of LPG moet per 2014 de volledige MRB betaald moet worden. Afhankelijk van het gewicht kan dit oplopen tot ruim € 3.000 per jaar, benzineauto’s kosten € 120 per jaar en mogen 3 maanden per jaar niet gebruikt worden.

Ondertussen hebben zoveel liefhebbers bezwaar ingediend met behulp van de website van Stichting Autobelangen dat de fiscus alsnog akkoord gaat met een collectieve regeling waarbij Autobelangen namens de oldtimerbezitters gaat procederen tegen de staat. Autobelangen wordt daarin bijgestaan door prof. mr. Tom Barkhuysen van Stibbe Advocaten uit Amsterdam.

Milieumaatregel of melkkoe
Het Planbureau voor de Leefomgeving verrichtte in 2012 een oriënterend vooronderzoek naar het effect van oude auto’s op het milieu. Zoals in de inleiding van het rapport staat vermeld, betrof het slechts een quickscan en in de samenvatting van het rapport wordt er op gewezen dat er aanvullend onderzoek nodig is om beleid te kunnen maken.

In het rapport stond met name de invoering van milieuzones in grote steden centraal, iets heel anders dus dan het invoeren van een nieuwe oldtimerwet waarbij de leeftijdsgrens is opgeschoven naar 40 jaar en er wegenbelasting betaald moet worden.

Het aanvullend onderzoek is nooit uitgevoerd en de quickscan werd met naam en toenaam tijdens de kabinetsformatie in 2012 door Diederik Samsom en Mark Rutte aangehaald om een nieuwe oldtimerwet aan te kondigen (de derde wijziging in vier jaar tijd). Milieu was dan ook niet de ware reden, het ging om véél belastinginkomsten in tijden van bezuiniging!

Financiën rekende voor dat de belastingmaatregel € 153 miljoen zou opleveren en daarbij was volgens de staatssecretaris uitdrukkelijk rekening gehouden met de gedragseffecten van de oldtimerliefhebbers. Later werd het bedrag bijgesteld tot € 120 miljoen voor 2014.
Met de invoering van de nieuwe belastingwet werd de oldtimerbezitter het vel over de oren gehaald en werd hem in veel gevallen zijn hobby ontnomen. Export van oldtimers, schorsing en ombouw van LPG naar benzine om forse belastingaanslagen te voorkomen, zijn sinds de opmaak van de maatregel aan de orde van de dag.

Opbrengsten met 29% bij lange na niet gehaald
Voorafgaand aan de invoering van de nieuwe oldtimerwet waarschuwde Autobelangen “Den Haag” al dat de door Financiën geraamde inkomsten nooit gehaald konden worden. In de loop van 2014 nadat de wet in werking was getreden, heeft de belangenbehartiger alle cijfers opgevraagd en nauwkeurig berekend dat de belastingwet in 2014 maximaal € 35 miljoen in het laatje brengt. Een schamele 29% van wat de Tweede Kamer is voorgehouden.

Autobelangen achterhaalde middels WOB-verzoeken de rekenmethodiek van Financiën en liet deze los op de actuele cijfers van het RDW waar alle voertuigregistraties nauwlettend worden vastgelegd.

Met een realisatie van 29% lijkt het erop dat niet alleen de oldtimerliefhebber het vel over de oren is gehaald, maar dat ook de Tweede Kamer flink pijn lijdt door een maatregel die niet het effect oplevert wat met de invoering was beoogd.

Dagelijks gebruik van oldtimers
Overigens is Autobelangen van mening dat het dagelijks gebruik van oldtimers louter uit kostenoverwegingen, moet worden ontmoedigd. Veel liever dan “de stinkende diesel voor dagelijks gebruik met 4 ton op de teller” ziet Autobelangen dat het cultureel erfgoed wordt gekoesterd en dat er een evenwichtige oldtimerregeling komt die aansluit bij die in de landen om ons heen.

“Pas als zo’n akkoord er is, zijn wij tevreden” zegt Wouter van Embden van Autobelangen en hij benadrukt dat zo’n regeling dan vooral ook duurzaam moet zijn zodat iedereen tot in lengte van jaren weet waaraan hij of zij toe is

7 augustus 2014 - Bent u een geschikte kandidaat voor het proefproces


Beste oldtimerliefhebber,

Eerder informeerden wij u al over de proefprocessen. Wij zijn nog op zoek naar een aantal kandidaten voor deze proefprocessen. In deze mail leest u naar welke kandidaten wij op zoek zijn en aan welke voorwaarden moet worden voldaan om kandidaat te kunnen zijn.

Wij zijn op zoek naar kandidaten met een oldtimer:
1. Rijdend op diesel en uit het jaar 1987;
2. Rijdend op benzine en uit het jaar 1987;
3. Rijdend op LPG en uit een bouwjaar tussen 1976 en 1987.

Bezit u een van bovenstaande oldtimers en zou u zich kandidaat willen stellen, controleer dan of u voldoet aan alle onderstaande voorwaarden:
- U heeft de vaststellingsovereenkomst van de Belastingdienst nog niet getekend;
U heeft de MRB voor uw oldtimer betaald en blijft dat ook doen;
U heeft tijdig bezwaar gemaakt tegen betaling van de MRB;
U heeft de oorspronkelijke vrijstellingsbrief van de Belastingdienst waarin vermeld werd dat u geen MRB meer verschuldigd was (deze kreeg u toen uw oldtimer 25 jaar werd of toen u de auto kocht);
- U heeft uw bezwaarschrift tegen betaling MRB beschikbaar;
U bent bereid om voor langere tijd de procedure te voeren (of laten voeren door onze advocaat);
U bent niet van plan uw oldtimer te verkopen;
U bent bereid en in staat, indien nodig, de media te woord te staan;
U heeft een passie voor oldtimers;
U heeft er geen problemen mee dat de situatie omtrent uw oldtimer openbaar wordt;
U bent een hobbymatig bezitter van de oldtimer en u kunt dit aantonen (bijvoorbeeld d.m.v. een  lidmaatschap oldtimerclub, deelname aan oldtimerritten, klussen aan de auto, etc.);
U heeft een overzichtelijke financiële administratie van de oldtimer, waarin alle kosten m.b.t. de oldtimer duidelijk zijn;

Bezit u één van de drie bovenstaand genoemde oldtimers, voldoet u aan alle genoemde voorwaarden en bent u bereid om uw oldtimer in te zetten voor de proefprocessen? Laat dit ons dan weten! Dit kunt u doen door een antwoord te sturen op deze mail. Geef daarbij zo duidelijk mogelijk uw persoonlijke situatie aan en vergeet niet uw telefoonnummer te vermelden. 

Onze achterban bestaat uit meer dan 40.000 personen, wij doen hard ons best om alle e-mails persoonlijk te beantwoorden, helaas lukt dat niet altijd. Wij hopen dat u daar begrip voor heeft.

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

 

4 augustus 2014 - Proefprocedures zullen worden opgestart!


Beste oldtimerliefhebber,

Proefprocedures zullen worden opgestart!
Stichting Autobelangen is met de Belastingdienst overeengekomen om een aantal proefprocedures op te starten om de rechtmatigheid te toetsen van het betalen van motorvoertuigen ouder dan 26 jaar en jonger dan 40 jaar. In deze nieuwsbrief leggen wij u uit u kunt doen in uw situatie. Omdat in dit verband wordt ingegaan op zowel de bezwaarprocedure als de al lopende beroepsprocedures, verzoeken wij u deze nieuwsbrief goed door te lezen.

Fase van bezwaar
Op dit moment ontvangen velen van u die nog in de fase van bezwaar zitten een brief van de Belastingdienst met een aanbod vaststellingsovereenkomst. Hierdoor bestaat voor u de mogelijkheid om aan te sluiten bij het oordeel van de rechter over deze proefprocedures. Let op : (i) met ondertekening van deze vaststellingsovereenkomst doet u afstand van uw recht om zelfstandig in beroep te gaan, het oordeel van de rechter in de proefprocedures is dan leidend. (ii) Na ondertekening van de vaststellingsovereenkomst kunt u hierop niet meer terugkomen. Uw keuze is aldus definitief en u kunt zich niet meer uit de procedure terugtrekken. Op onze website kunt u de vaststellingsovereenkomst en de toelichting hierop terug vinden, LEES DEZE ZORGVULDIG DOOR! U moet zelfstandig een keuze maken of u wel of niet akkoord gaat met de vaststellingsovereenkomst!

Voor- en nadelen van de vaststellingsovereenkomst:
Voordelen:

- U hoeft niet meer telkens opnieuw bezwaar aan te tekenen tegen de betaling van de motorrijtuigenbelasting;

- U hoeft zelf geen beroepsprocedure op te starten;

- U heeft nauwelijks kosten, deze worden door de Stichting Autobelangen gemaakt;

- De juridische expertise van onze advocaat wordt ook voor uw belang aangewend.

Nadelen:

- Uw doet afstand van uw persoonlijke argumentaties. Wel worden diverse feiten en omstandigheden aan de rechter voorgelegd, die zich bij veel bezwaarmakers voordoen (zoals het hobbymatige gebruik van de oldtimer).

- Met het ondertekenen van de vaststellingsovereenkomst doet u afstand van uw recht om een schadevergoeding te eisen buiten de betaalde motorrijtuigenbelasting.

De vier zaken die aan de rechter zullen worden voorgelegd zijn:

1.            Een personenauto rijdend op benzine met een datum eerste toelating van voor 1987,

2.            Een personenauto rijdend op diesel met een datum eerste toelating van voor 1987 ( een oldtimer rijdend op LPG met een datum eerste toelating van voor 1987 is met deze categorie vergelijkbaar ),

3.            Een personenauto rijdend op benzine met een datum eerste toelating van 1987, en

4.            Een personenauto rijdend op diesel met een datum eerste toelating van 1987.

Met deze selectie van zaken komen alle soorten situaties aan bod: oldtimerbezitters die de volledige motorrijtuigenbelasting moeten betalen, oldtimerbezitters die onder de overgangsregeling van de nieuwe wetgeving vallen en oldtimerbezitters die eerst onder een overgangsregime van de oude regeling ("regeling Vliet") vielen maar als gevolg van de nieuwe wetgeving nu alsnog de gehele motorrijtuigenbelasting moeten betalen.

Er zullen geen aparte proefprocedures voor motorrijwielen, vrachtwagens,autobussen en campers worden gevoerd. De rechtsvragen die in de proefprocedures door de rechter over auto's zullen worden beantwoord, zijn echter ook relevant voor de hier genoemde andere categorieën van oldtimers, zodat ook zij zich bij de proefprocedures kunne aansluiten via het ondertekenen van de vaststellingsovereenkomst.

Fase van beroep
Diegenen die al in de fase van beroep zitten, krijgen niet het aanbod vaststellingsovereenkomst. Deze personen ontvangen van de rechtbank in beginsel een brief waarin zij worden geïnformeerd over de beroepsprocedures en worden verzocht, indien zij mee willen liften met de uitkomst van de proefprocedures, de rechtbank te verzoeken tot aanhouding van hun beroep tot de proefprocedures tot de hoogste nationale rechterlijke instantie zijn uitgeprocedeerd dan wel totdat een uitspraak van een lagere rechter onherroepelijk is geworden. Heeft u een dergelijke brief van de rechtbank ontvangen, dan dient u daarop tijdig te reageren of u wel of niet uw zaak wil aanhouden. Wilt u uw zaak niet aanhouden, dan heeft dat tot gevolg dat de rechtbank de uitspraken in de proefprocedures niet zal afwachten.

Voor zover u van de rechtbank (nog) geen brief om aanhouding van de zaak hebt ontvangen, dan kunt u ook zelf de rechtbank hierom verzoeken. Wij raden u aan dit te doen, indien u wilt dat de uitspraak van de proefprocedures in uw zaak leidend zal zijn. In de bezwarengenerator staat hiervoor een brief die u kunt gebruiken.


Samenvattend: wat te doen in uw situatie?

Niet iedereen is op dit moment in de zelfde fase van bezwaar of beroep. Daarom leggen wij u hieronder uit wat te doen in welke situatie, lees dit zorgvuldig:

(1)    U heeft wel bezwaar gemaakt, maar nog geen beslissing daarop ontvangen: de Belastingdienst neemt momenteel in beginsel geen beslissingen op bezwaar. Indien u al wel bezwaar hebt gemaakt, maar nog geen beslissing daarop hebt ontvangen, dan ontvangt u van de Belastingdienst een aanbod vaststellingsovereenkomst. Indien u die tijdig ondertekent, neemt u deel aan de proefprocedures. Tegen betalingen op aangifte van volgende tijdvakken hoeft geen bezwaar te worden gemaakt. Deze worden zo nodig ambtshalve door de Inspectie gewijzigd, indien de uitspraak van de rechter gunstig uitvalt voor de oldtimerbezitters. Indien u de vaststellingsovereenkomst niet ondertekent, dan ontvangt u alsnog een beslissing op uw bezwaarschrift. In dat geval geldt voor u de situatie zoals hierna onder (2) is beschreven.

(2)    U heeft al een beslissing op uw bezwaarschrift ontvangen: een ieder die nu al een beslissing op bezwaar ('uitspraak') heeft ontvangen, moet hoe dan ook tijdig pro forma beroep instellen met daarbij het verzoek om aanhouding van de zaak tot de proefprocedures tot de hoogste nationale instanties (dan wel wanneer een uitspraak van een lagere rechter onherroepelijk is) zijn uitgeprocedeerd. U moet nog wel bezwaar maken tegen de eerstvolgende betaling die u moet doen, vervolgens krijgt u daarover een vaststellingsovereenkomst door de Belastingdienst aangeboden, waarna deze en alle volgende betalingen wel onder de vaststellingsovereenkomst vallen.

(3)    Er is geen bezwaar gemaakt: de personen die geen bezwaar hebben gemaakt, vallen buiten de regeling. Echter, wanneer u bezwaar maakt tegen de betaling op aangifte van een volgend tijdvak kunnen die betaling en opvolgende betalingen alsnog onder de regeling komen te vallen. U ontvangt dan namelijk alsnog een aanbod vaststellingsovereenkomst. Wij raden aan deze groep mensen aan dan bezwaar te maken.

(4)    Er is al een beroepsprocedure bij de rechter gestart: voor degenen die al een beroepsprocedure zijn gestart, geldt dat deze procedure niet onder de vaststellingsovereenkomst valt. Wij raden u aan de rechtbank te verzoeken om aanhouding van de behandeling van uw zaak ((In de bezwarengenerator staat hiervoor een brief die u kunt gebruiken), zodat de rechtbank de uitspraken in de proefprocedures afwacht en vervolgens conform die uitspraken in uw procedure zal beslissen. De Belastingdienst zal ook een dergelijk verzoek bij de rechtbank in de specifieke procedures indienen. Ook voor deze groep geldt – net als voor degenen die nu nog geen bezwaar hebben gemaakt – dat wanneer u bezwaar maakt tegen de eerstvolgende betaling op de aangifte, u vanaf dat moment de betaling wel onder de reikwijdte van de regeling kunt laten vallen door ondertekening van de vaststellingsovereenkomst die u dan wordt toegestuurd. Indien u de vaststellingsovereenkomst ondertekent, hoeft u daarna geen nieuwe bezwaarschriften meer in te dienen tegen de volgende rekeningen.


Nogmaals, lees de brieven van de Belastingdienst goed door voordat u een keuze maakt. Uw keuze is immers definitief! Tot slot is het belangrijk om tijdig een keuze te maken waar u achter staat. Uiteindelijk bent u zelf verantwoordelijk voor de keuze die u maakt!

Enfin, we komen steeds verder in onze strijd tegen deze ongewenste oldtimerwet. Wat grote belangenbehartigers als RAI Vereniging, BOVAG, FOCWA, ANWB, KNAC en FEHAC vorig jaar niet is gelukt, hebben wij voor elkaar gekregen: effectief protest en vergaande samenwerking met de belastingdienst om de zaak geregeld te krijgen!

Net als vier jaar geleden bij de youngtimerwet gaan we ook nu voor de overwinning. We zijn geen grote club, integendeel. We zijn een klein team van autoliefhebbers met een enorme dosis enthousiasme en inzet. Het werk dat we verzetten kost ons veel tijd en geld (denk alleen maar aan alle organisatorische en juridische kosten). Door mee te doen met onze proefprocessen bespaart u een heleboel. Allereerst tijd natuurlijk, maar ook: geen aangetekende brieven meer, geen kosten voor het aanteken van beroep, geen reiskosten en griffierechten voor de rechtbank en bovenal geen kosten voor juridische bijstand. Help ons door ons financieel te ondersteunen; we hebben het hard nodig!


Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

 

Oldtimer-eigenaren zorgen voor drukte bij fiscus

Boze oldtimereigenaren overstelpen de fiscus met protesten tegen de belastingverhoging op oude automobielen. De afgelopen maanden zijn zo'n 16.000 bezwaarschriften, brieven en klachten binnengekomen, meldt het AD. 17 ambtenaren zijn fulltime aan het werk om ze allemaal af te handelen. Wanneer er meer duidelijkheid is hoe men in aanmerking kan komen voor deze mondelinge toelichting, de tips ter voorbereiding en over de gedateerde datum zullen we u hier spoedig over berichten.

Lees hier het volledige artikel.


Nb. de genoemde kosten (€ 50) voor het indienen van een bezwaarschrift in bovenstaand artikel zijn volledig onjuist, er wordt slechts een vrijblijvende bijdrage gevraagd.

30 juni 2014 - Bezwaar maken, het werkt!


Beste oldtimerliefhebber,


De vele duizenden bezwaarschriften en beroepschriften hebben hun werk gedaan! Onze generator en uw inzet hebben dit succes gemaakt. De stroom van bezwaren en beroepen hebben geleid tot gesprekken met de belastingdienst.

Goed gesprek belastingdienst
Zoals aangekondigd waren wij afgelopen vrijdag met onze advocaten bij de belastingdienst. Hier hebben wij een prima gesprek gehad met een zeer goed resultaat. Deze week worden de afspraken op papier gezet. Zodra de afspraken definitief zijn, hoort u direct van ons! 


Wat betekent dit nu voor u?
Eén ding is zeker: als u het niet eens bent met de nieuwe MRB regeling, dan moet u bezwaar maken  hiertegen. Alleen dan kunt u later profiteren van een eventuele positieve uitspraak van onze processen. Dit geldt niet voor eigenaars van geschorste voertuigen, die hoeven (en kunnen) geen bezwaar maken, maar profiteren ook van een eventuele gunstige uitspraak.

Meer informatie volgt op zo kort mogelijke termijn.

Pro forma beroep
Inmiddels hebben honderden mensen alweer beroep aangetekend bij de rechtbank tegen de afwijzing op bezwaar. Zeker 95% van deze beroepschriften is gemaakt middels onze generator, wederom een prachtig resultaat. Let op: alleen indien uw termijn voor het instellen van beroep bijna vervalt, dient u een pro forma beroep aan te tekenen. De exacte termijn kunt u vinden in de afwijzing op bezwaar. Mocht u nog ruim de tijd hebben voor het instellen van beroep, wacht dan nog even met het instellen van beroep, want waarschijnlijk kunnen wij de afspraken zo maken met de belastingdienst, dat u geen beroep meer hoeft in te stellen, dat bespaart u moeite EN kosten.

Wij vechten door, toch?
U ziet, oud staatssecretaris Weekers stond ons niet toe om gebruik te maken van de wettelijke regeling massaal bezwaar, wat ons veel tijd en geld bespaard zou hebben. Hij deed dit om ons te demotiveren en onze strijd op te geven. Dat deden wij niet en daarom hebben wij nu succes. Wij gaan dus gewoon door met de strijd!

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

 

25 juni 2014 - Ministerie overstag en oproep


Beste oldtimerliefhebber,


Massaal beroep, het komtan!
Duizenden oldtimerbezitters hebben met behulp van onze bezwarengenerator individueel bezwaar gemaakt tegen hun MRB rekening. Dat moest inderdaad individueel omdat voormalig Staatssecretaris Frans Weekers besloot dat wij geen gebruik mochten maken van de wettelijke regeling 'massaal bezwaar'. Dit was wederom een poging om ons murw te beuken. Maar, u liet het daar, samen met ons, niet bij zitten. De belastingdienst zit ondertussen zwaar in haar maag met de hoeveelheid werk die dat heeft opgeleverd en dat was precies de bedoeling. Natuurlijk werden onze bezwaren afgewezen, het was immers de belastingdienst die zichzelf controleerde (als de slager die zijn eigen vlees keurt). De volgende stap was het aantekenen van beroep en dan kijkt een onafhankelijke rechter naar de zaak. Dat hebben ondertussen zoveel mensen gedaan dat het Ministerie van Financiën, nu alsnog, een vorm van 'massaal beroep' wil afspreken met ons! Dit is goed nieuws, want dan hoeft u niet zelf naar de rechter, onze advocaat zal proefprocessen gaan voeren die bindend zijn voor iedereen die mee doet aan de beroepsprocedure. Aanstaande vrijdag spreken wij met de belastingdienst en onze advocaat over de opzet daarvan. Wij zullen ervoor pleiten dat het maken van bezwaar en het instellen van beroep gemakkelijker gaat dan nu. Voor nu is het goed nieuws dat wij met zijn allen in staat zijn geweest om dit te bereiken! Over wat dit allemaal betekent voor u, hoort u zodra wij afspraken met de belastingdienst gemaakt hebben.

Verzoek tot uitstel van beroep
Zoals gezegd hebben velen van u hebben beroep aangetekend tegen de afwijzing van het bezwaarschrift. Dank daarvoor en blijf dit vooral doen! Met de nieuwe ontwikkelingen in het vooruitzicht is het van belang dat wanneer u beroep heeft ingediend, u zelf nu ook een verzoek om uitstel indient, zodat u zelf niet naar de rechter hoeft te gaan. Hiertoe hebben wij een brief opgesteld die u binnen enkele dagen kunt downloaden via onze generator. Let op: alleen diegene die beroep hebben aangetekend zullen daarvoor, binnen enkele dagen,een aparte nieuwsbrief ontvangen. Gezien de lopende gesprekken met de belastingdienst inzake proefprocessen, zullen wij de rechtbanken verzoeken om uitstel voor de beroepszaak te verlenen.

OPROEP
Wij krijgen veel telefoontjes van mensen die te laat of geen reactie krijgen van de belastingdienst op het bezwaarschrift. Voor de goede orde even de procedure: u dient uw bezwaarschrift aangetekend te versturen. Vervolgens moet de belastingdienst altijd een ontvangstbevestiging versturen (hiervoor staat geen specifieke termijn). Daarna moet de belastingdienst binnen 6 weken na ontvangst van uw bezwaarschrift een beslissing nemen over uw bezwaar. In de praktijk gaat er veel verkeerd. Langs deze weg doen wij een oproep aan iedereen die bezwaar heeft aangetekend en niet binnen zes weken een besluit op bezwaar heeft gekregen. Zou u zo vriendelijk willen zijn om uw ingescande bezwaarschrift en uw ingescande bewijs van aangetekend versturen naar ons willen mailen op This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. . Wij zullen de zaken verzamelen en daarover contact opnemen met de belastingdienst en eventueel zwaardere middelen inzetten. 

Kosten lopen verder op, uw steun blijft noodzakelijk!
De bezwarengenerator, beroepschriftgenerator en de proefprocessen, het kost allemaal veel geld. Alleen met uw steun kunnen wij dit doen, blijft u ons steunen? Wij werken keihard voor u door!

https://www.vrijstellingoldtimer.nl/doneren

Column Telegraaf
Afgelopen vrijdag stond er in Telegraaf een special over de oldtimer als belegging. Men had mij gevraagd een column te schrijven hierover, rechts hiervan treft u deze column.

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer